Законом України «Про освіту» передбачено запровадження в закладах загальної середньої освіти різних форм здобуття освіти учнями.
Серед них одна з форм індивідуального навчання – сімейне (домашнє) навчання.
Розділом ІІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН України від 12.01.2016 р. № 8 (у редакції наказу МОН України від 10.07.2019 р. № 955) окреслені основні питання та визначений порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти за сімейною (домашньою) формою.
Навчатися за такою формою можуть учні, чиї батьки бажають і готові самостійно організовувати освітній процес в домашніх умовах. Разом з тим, дитина має бути учнем відповідного закладу, який відслідковуватиме результати його навчання.
Крім того, на відміну від інших форм індивідуального навчання, зокрема педагогічного патронажу, яким охоплюються головним чином діти, які за станом здоров’я не можуть відвідувати освітній заклад, сімейним (домашнім) навчанням охоплюються в основному здорові діти, батьки яких з певних причин бажають, щоб дитина навчалася вдома.
Адміністрація освітнього закладу повинна обов’язково попередити батьків про особисту відповідальність за рівень знань дитини не нижче державних стандартів освіти та ознайомити їх з порядком організації сімейного (домашнього) навчання.
Діти, для яких батьки обрали сімейну (домашню) форму навчання, повинні проходити підсумкове оцінювання навчальних досягнень не рідше, ніж три (1-4 класи) – чотири (5 – 11(12) класи) рази на рік. Також вони проходять семестрове, річне оцінювання та атестацію. Оцінювання знань учні можуть проходити в закладі разом з іншими дітьми або індивідуально – це вирішує заклад освіти. Крім того, завдання для оцінювання та атестації складає заклад освіти, з урахуванням очікуваних результатів навчання.
За результатами підсумкового оцінювання та атестації, якщо учень отримує бали не нижче середнього рівня, він може продовжувати здобувати освіту вдома. Якщо за результатами підсумкового оцінювання з одного або кількох предметів встановлено початковий рівень навчальних досягнень або учень не пройшов підсумкового оцінювання без поважних причин, він може повторно пройти оцінювання протягом місяця у межах навчального року.
Батьки зобов’язані створити умови, які допоможуть підвищити рівень навчальних досягнень дитини.
У випадку низьких результатів щодо знань дитини педагогічна рада може своїм рішенням перевести учня на інституційну форму навчання.
Ні в якому разі не може бути так, що дитина демонструє початковий рівень знань, і з тим початковим рівнем вона продовжує навчатися вдома.
Процес організації сімейного (домашнього) навчання розпочинається з подання батьками (або особами, які їх замінюють) заяви на ім’я директора освітнього закладу щодо організації навчання дитини за сімейною (домашньою) формою, яку вони подають не пізніше, ніж за 3 місяці до проведення річного оцінювання чи державної підсумкової атестації .
У заяві батьки обов’язково повинні зазначити, що вони ознайомлені з умовами і порядком організації сімейного (домашнього) навчання учня. Адміністрації закладу необхідно наголосити, що відповідальність за результати навчання дитини покладається саме на них, батьків.
Батьки (або особи, які їх замінюють):
— Обирають заклад освіти, в якому буде організовано здобуття освіти дитиною за сімейною (домашньою) формою відповідно до території обслуговування; учень (учениця) зараховується до відповідного класу закладу;
— Подають директору закладу заяву з проханням зарахувати (перевести) учня (ученицю) на сімейну (домашню) форму навчання;
-Відповідають за рівень здобуття освіти учнем (ученицею) за сімейною (домашньою) формою;
— Створюють належні умови для здобуття учнем (ученицею) освіти за сімейною (домашньою) формою на на рівні не нижче державних стандартів;
— На договірних засадах можуть залучати до організації здобуття освіти учнем (ученицею) за сімейною (домашньою) формою інших суб’єктів освітньої діяльності;
— Можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються навчальні досягнення учня (учениці);
-Можуть укладати із закладом освіти договір про надання освітніх послуг;
— Забезпечують проходження учнем (ученицею), що навчається за сімейною (домашньою) формою, оцінювання навчальних досягнень згідно п. 6, 7 розділу ІІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 12.01.2016 р. (у редакції наказу МОН України від 10.07.2020 р. № 955);
— Продовжуюють навчання учня (учениці) за сімейною (домашньою) формою, якщо за результати оцінювання та/або атестації учню (учениці) встановлений рівень навчальних досягнень не нижче середнього;
— Забезпечуюють проходження учнем (ученицею), який (яка) навчається за сімейною (домашньою) формою, повторного оцінювання протягом місяця (у межах навчального року) у разі встановлення за результатами його навчальних досягнень початкового рівня;
— Створюють умови для забезпечення підвищення рівня навчальних досягнень учня;
Батьки (або особи, які їх замінюють) повинні знати, якщо за результатами повторного оцінювання знань учня (учениці) встановлено початковий рівень навчальних досягнень, він (вона) може бути переведений (перведена) на інституційну форму здобуття освіти відповідно до рішення педагогічної ради закладу освіти.
Формувальне та завершальне (підсумкове) оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів, що навчаються за сімейною (домашньою) формою, відбувається за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків, і може бути організовано в обстановці звичній для учня;
Навчальний час для проведення оцінювання визначає заклад освіти згідно вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних норм і правил, з дотриманням заходів протиепідемічної безпеки (відповідно до рівня епідемічної ситуації).
АЛГОРИТМ
організації індивідуального навчання
за сімейною (домашньою) формою здобуття освіти
(орієнтовний)
І. Вивчення нормативної бази:
Ø Закон України «Про освіту» (ст.9).
Ø Закон України «Про повну загальну середню освіту» (ст.4, ст.7, ст.13, ст.14, ст.17).
Ø Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої
освіти (зі змінами, внесеними наказом МОН України 10.02.2021 No 160 «Про внесення змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України»).
ІІ. Процес організації сімейного (домашнього) навчання:
Ø подання батьками (або особами, які їх замінюють) заяви на ім’я директора освітнього закладу щодо організації навчання дитини за сімейною (домашньою) формою, яку вони подають не пізніше, ніж за 3 місяці до проведення річного оцінювання чи державної підсумкової атестації;
Ø ознайомлення батьків з вимогою щодо особистої відповідальності батьків за результати навчання дитини не нижче державних стандартів, про необхідність забезпечення ними умов для навчання дитини за сімейною (домашньою) формою;
Ø ознайомлення батьків з умовами і порядком організації сімейного (домашнього) навчання учня в закладі освіти;
Ø підготовка наказу про організацію навчання учня (учениці) закладу за сімейною (домашньою) формою навчання.
ІІІ. Дії батьків під час організації сімейної (домашньої) форми навчання:
Ø Обирають заклад освіти, в якому буде організовано здобуття освіти дитиною за сімейною (домашньою) формою; учень (учениця) зараховується (переводиться) до відповідного класу закладу.
Ø Подають директору закладу заяву з проханням зарахувати (перевести) учня (ученицю) на сімейну (домашню) форму навчання.
Ø Відповідають за рівень здобуття освіти учнем (ученицею) за сімейною (домашньою) формою.
Ø Створюють належні умови для здобуття учнем (ученицею) освіти за сімейною (домашньою) формою на рівні не нижче державних стандартів.
Ø На договірних засадах можуть залучати до організації здобуття освіти учнем (ученицею) за сімейною (домашньою) формою інших суб’єктів освітньої діяльності.
Ø Можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються навчальні досягнення учня (учениці).
Ø Забезпечують проходження учнем (ученицею), що навчається за сімейною (домашньою) формою, оцінювання навчальних досягнень згідно з п.5 розділу ІІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 10.02.2021 No160.
Ø Продовжують навчання учня (учениці) за сімейною (домашньою) формою, якщо за результати оцінювання та/або атестації учню (учениці) встановлений рівень навчальних досягнень не нижче середнього.
Ø Створюють умови для забезпечення підвищення рівня навчальних досягнень учня.
Ø Батьки (або особи, які їх замінюють) повинні знати, якщо за результатами річного оцінювання знань учня (учениці) встановлено початковий рівень навчальних досягнень, він (вона) може бути переведений (переведена) на інституційну форму здобуття освіти відповідно до рішення педради закладу освіти.
IV. Дії закладу загальної середньої освіти під час організації сімейної (домашньої) форми навчання:
Директор закладу освіти (особа, яка виконує обов’язки директора) згідно із заявою батьків учня (осіб, які їх замінюють):
Ø проводить попередню співбесіду з батьками,
Ø видає наказ про організацію навчання дитини за сімейною (домашньою) формою,
Ø затверджує графік оцінювання навчальних досягнень учня та консультацій з учнем (ученицею) та батьками, складений заступником директора з НВР, який відповідає за організацію індивідуального навчання учнів,
Ø здійснює загальний контроль за станом організації сімейного (домашнього) навчання учня.
Соціальний педагог (інша особа, визначена директором закладу):
Ø Інформує службу у справах дітей про здобувачів освіти, які зараховані (переведені) на сімейну (домашню) форму навчання з метою дотримання прав дитини на освіту та забезпечення виконання належним чином батьками своїх обов’язків.
Заступник директора з НВР, відповідальний за питання організації індивідуального навчання учнів:
Ø Ознайомлює батьків (осіб, які їх замінюють) учня (учениці) з вимогами щодо організації навчання дитини за сімейною (домашньою) формою навчання.
Ø Розподіляє обов’язки працівників закладу щодо організації навчання учня (учениці) за сімейною (домашньою) формою.
Ø Готує проєкт наказу про організацію навчання учня (учениці) за сімейною (домашньою) формою навчання та подає його на затвердження директору закладу (особі, яка виконує обов’язки директора).
Ø Складає графік оцінювання навчальних досягнень учня (учениці) та консультацій з урахуванням вимог п.5 розділу ІІІ, п. 2 розділу V Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти затвердженого наказом МОН України від 10.02.2021 No160, подає його на затвердження директору закладу, доводить його до відома батьків учня (учениці).
Ø Організовує проходження учнем (ученицею) оцінювання навчальних досягнень відповідно до вимог п. 5 розділу ІІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 10.02.2021 No160, згідно з підготовленими вчителями завданнями для оцінювання навчальних досягнень учня (учениці) з урахуванням очікуваних результатів навчання, встановлених освітньою програмою, та графіком оцінювання;
Ø Контролює своєчасне виставлення учителями оціночних балів до протоколів та класного журналу.
Ø Зберігає протоколи оцінювання навчальних досягнень учня (учениці).
Ø Забезпечує безпосередній контроль за станом організації сімейного
Ø (домашнього) навчання учня (учениці).
Вчителі, класний керівник:
Ø Проводять попереднє та поточне консультування учнів (батьків) (за потребою) згідно з відповідним графіком.
Ø Беруть участь у складанні індивідуального навчального плану для учня (учениці), який (яка) навчається за сімейно (домашньою) формою.
Ø Складають завдання для оцінювання набутих учнем (ученицею) знань за відповідний період з урахуванням очікуваних результатів навчання, встановлених в освітній програмі.
Ø Проводять оцінювання навчальних досягнень учня (учениці) з урахуванням вимог п. 5 розділу ІІІ, п. 2 розділу V Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 10.02.2021 No160 згідно з графіком оцінювання навчальних досягнень учня (учениці): здобувачі освіти за сімейною формою проходять підсумкове (семестрове та річне) оцінювання, а також атестацію.
Ø Виставляють оціночні бали в протоколи та класний журнал, надають протоколи заступнику директора з НВР.
Бібліотекар:
Ø Забезпечує учня (ученицю), що здобуває освіту за сімейною (домашньою) формою необхідною навчальною літературою.